کاربرد شلف در آشپزخانه

کاربرد شلف در آشپزخانه

سبک معماری قدیم را می‌توان با طاقچه‌ها‌ به یاد آورد که این روزها با ظاهری متفاوت و جدیدتر در منازل مسکونی ظاهر شدهاند. شلف یا قفسه‌بندی یادآور همان طاقچه‌های قدیمی است، البته که نسبت به گذشته کاربردیتر شده‌اند و علاوه‌بر جنبه زیبایی، کارایی‌های مختلفی هم دارند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اصول طراحی دکوراسیون خانه بر پایه نظم و ترتیب است، به‌گونهای که تا حد زیادی از ریختوپاش منزل جلوگیری شود. آشپزخانه نیز از این قانون مستثنی نیست چراکه هر وسیله‌ای در آشپزخانه باید سر جای خودش باشد، درواقع آشپزخانه محیطی است که پاکیزگی و نظم حرف اول را در آن می‌زند. اینجاست که کاربرد شلف در آشپزخانه مطرح میشود. خرید شلف در طرح های متفاوت در دارمازو !

منظور از شلف چیست؟

شلف، شکل مدرن طاقچه است که از لحاظ جنس، طراحی و ظاهر کمی متفاوت هستند. استفاده از شلف در هر نقطه از منزل، اداره و… امکانپذیر است و هیچ محدودیتی برای نصب ندارند. برای مثال شما می‌توانید نه‌تنها در آشپزخانه، بلکه در حمام، سرویس بهداشتی و… نیز شلف ها را نصب کنید.

شلف در آشپزخانه چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟

تنوع مدل شلف بسیار زیاد است که هر کدام با توجه به ویژگیهای محیط موردنظر انتخاب می‌شوند، اما اگر فقط آشپزخانه مدنظرتان است، بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. شلف در آشپزخانه باید ضخامت کافی داشته باشد تا کاربر با خیال راحت بتواند وسایل را روی آن قرار دهد.
  2. جنس شلف آشپزخانه باید به‌گونهای باشد که به راحتی قابل شستوشو باشد و خیلی راحت تمیز شوند.
  3. با توجه به کمبود جا در منازل امروزی، بهتر است شلف ها چند طبقه باشند تا فضای بیشتری برای کاربر فراهم کنند.
  4. بهتر است به نقاط ضعف و قوت هر مدل از شلف به‌طور ویژه داشته باشید و گزینهای را انتخاب کنید که مقاومت و ماندگاریاش بالا و تا مدت‌ها قابل استفاده باشد.

کاربرد شلف در آشپزخانه چیست ؟

موارد استفاده از قفسه بندی باز یا شلف در آشپزخانه بسیار زیاد است، در ادامه برخی از پرکاربردترین محل‌ها را برای نصب شلف مرور میکنیم.

۱- کنار یا روبروی پنجره آشپزخانه

توجه داشته باشید که در معماری منازل، نور نقش مهمی دارد، پس طراحیها به‌گونهای است که محیط داخلی منزل، حتی آشپزخانه از نور طبیعی در طول روز برخوردار باشد. لازمه این کار نصب پنجره است، اما خیلی اوقات به علت کمبود جا، پنجره با کابینتها پوشیده میشود، در حالیکه با نصب شلف در آشپزخانه این مشکل حل خواهد شد. با این کار نه‌تنها فضای کافی برای وسایل وجود دارد، بلکه نور طبیعی خورشید نیز به آشپزخانه راه پیدا میکند. البته که میتوان طبق سلیقه کاربر از بعضی طبقات شلف برای وسایل دکوری نیز استفاده کرد و زیبایی محیط را دوچندان کرد.

کاربرد شلف در محیط آشپزخانه

۲- کنار یا اطراف هود در آشپزخانه

نصب شلف در اطراف هود گزینه دیگری است که به شما پیشنهاد میکنیم. نصب شلف در کنار هود بیشتر جنبه زیبایی دارد که به کمک آن میتوانید یک دکوراسیون حرفه‌ای و مدرن ایجاد کنید. البته برخی نیز از آن برای قرار دادن ادویجهجات و سایر وسایل آشپزی استفاده میکنند.

۳- بالا یا اطراف سینک آشپزخانه

پرکاربردترین قسمت یک آشپزخانه، سینک ظرفشویی است که همواره اعضای خانواده به‌طور مرتب با آن سروکار دارند. با نصب شلف در بالا و یا اطراف سینک میتوانید استفاده از آن را چندین برابر کنید. با توجه به اینکه اطراف سینک معمولاً آبریزی بیشتری دارد، بهتر است جنس و رنگ شلف ضد آب باشد.

با قرار دادن شلف در کنار سینک، هم میتوانید جایی برای قرار دادن وسایل تزیینی داشته باشید و هم وسایل پرکاربرد مثل اسکاج، مایه ظرفشویی، ظروف و … را بچینید. البته با توجه به نوع طراحی آشپزخانه از کابینت نیز میتوان به‌عنوان جایگزینی برای شلف استفاده کرد.

۴- پرکردن فضاهای ناقص با شلف

منظور از فضاهای ناقص، فضاهای بدون استفاده است که هم در آشپزخانه و هم سایر فضاهای منزل به وفور یافت میشوند. با نصب شلف در این قسمتها خیلی راحت میتوانید بیشترین استفاده را از آن داشته باشید، هم برای قرار دادن وسایل ضروری و هم برای وسایل تزیینی و دکوراتیو.

۵- کنار کابینتهای آشپزخانه

نصب شلف در کنار کابینت‌ نیز بسیار پرکاربرد است. البته این موضوع تا حد زیادی به طراحی آشپزخانه شما بستگی دارد، اما به‌طور کلی خیلی از فضاهای اطراف کابینتها بلااستفاده هستند و امکان نصب کابینت اضافه در آن قسمت‌ها وجود ندارد.

در این شرایط خیلی راحت با نصب شلف‌ میتوانید نهایت استفاده را از این فضاها ببرید. پیشنهاد میکنیم در چنین فضاهایی از شلف هایی با ابعاد و اندازه یکسان استفاده کنید تا زیبایی محیط نیز دوچندان شود.

شلف دیواری

۶- قسمت بالای میز ناهارخوری

استفاده از شلف در قسمت بالای میز ثابت میکند که کاربرد شلف در آشپزخانه به یک ناحیه خاص محدود نمی‌شود. تنها نکتهای که باید در این مورد توجه داشته باشید این است که شلف را متناسب با ارتفاع فضا انتخاب کنید تا بتوانید از آنها به راحتی استفاده کنید. بیشترین کاربرد شلف در قسمت بالای میز، قرار دادن گل و گیاهان زیبا است که میتواند یک دکوراسیون حرفه‌ای و جذابی را بسازد.

۷- استفاده از شلف در فضاهای U یا L شکل

فضاهای U یا L شکل همان گوشههای آشپزخانه هستند که هم نصب کابینت در این مکان‌ها سخت است و هم اگر امکان نصب کابینت وجود داشته باشد، استفاده از آن چندان راحت به‌نظر نمی‌رسد. در حالیکه با نصب شلف میتوانید برای قرار دادن وسایل مختلف و حتی دکوراتیو از این قسمت‌ها استفاده کنید.

شلف آشپزخانه

مزایا و معایب کاربرد شلف در آشپزخانه

بعضی‌ها بر این باورند که شلف تنها جنبه زیبایی دارد و استفاده دیگری برای کاربر نخواهد داشت، در حالی که اینطور نیست! در ادامه تعدادی از مزایای نصب شلف در آشپزخانه را باهم بررسی می‌کنیم.

مزایا

  1. شلف یا قفسهبندی باز در آشپزخانه بهترین انتخاب برای پر کردن فضاهای بلااستفاده و حتی فرورفتگیهاست.
  2. با کاربرد شلف در آشپزخانه خیلی راحت میتوانید به همه وسایل روزمره آشپزخانه دسترسی داشته باشید.
  3. علاوه‌برآن اگر مدل بدون درب را انتخاب کنید، دسترسی به وسایلی که بیشتر با آنها سروکار دارید برایتان راحتتر خواهد شد، زیرا دیگر نیازی به باز و بسته کردن در کابینت نیست.
  4. از آنجایی که اکثر شلفها به‌صورت بدون درب طراحی شدهاند، این مزیت را دارند که همیشه مرتب و منظم باشند، در نتیجه فضای آشزخانه همیشه به دور از هر گونه آشفتگی و زیبا به نظر میرسد.
  5. با نصب شلف در آشپزخانه فضا دلبازتر بنظر میرسد.
  6. طراحی شلف برای آشپزخانه به‌گونهای است که با ظروفی مثل گلدان یا حتی پارچ نیز میتوان آنها را پر کرد و نیازی به هزینه گزاف برای تزیینات ندارد.

معایب

شاید برخی نگران کثیفی و نشستن گرد و غبار روی شلف و وسایل آن باشند که خب طبیعی است، زیرا در مجاورت فضای باز قرار دارند. اگر ظروف روزمره را روی شلف میگذارید نیاز به تمیز کردن روزانه دارند و اگر وسایل تزیینی را روی آن قرار می‌دهید با هفتهای یکبار تمیزکاری مشکل حل خواهد شد.

البته اگر این موضوع شما را اذیت میکند، درامازو پیشنهاد میکند از دربهای شیشهای برای شلف و حتی کابینت استفاده کنید. با این کار هم جنبه زیبایی حفظ میشود و هم از تمیزکاری زودهنگام راحت می‌شوید.

سخن پایانی دارمازو

در انتها لازم است یک بار دیگر این نکته را بگوییم که استفاده از شلف فقط به آشپزخانه ختم نمیشود و در هر فضایی از جمله پذیرایی، بالای مبل، حمام، دستشویی و… قابل استفاده‌اند. فقط کافیست شما قبل از خرید هدف خود را برای استفاده از شلف مشخص کنید تا ما بهترین گزینه را به شما پیشنهاد بدهیم یا مقاله نکات طلایی خرید شلف را مطالعه نمایید.

برای دیدن مدل‌های مناسب آشپزخانه سری به صفحه محصولات ما بزنید و اگر نیاز به مشاوره داشتید حتماً با کارشناسان دارمازو تماس بگیرید تا راهنمایی‌تان کنند.

دیدگاهتان را بنویسید