6 نکته طلایی برای خرید شلف!

شلف

اگر دقت کرده باشید، در سال‌های اخیر استفاده از انواع شلف و قفسه در طراحی داخلی به‌شدت محبوب شده است! اما شاید از خود بپرسید که دلیل این محبوبیت چیست؟ اصلاً خرید شلف چه مزیت‌هایی دارد؟ در این مقاله به بررسی 6 نکته طلایی برای خرید شلف خواهیم پرداخت لذا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید و برای خرید شلف نیز می توانید از دارمازو استفاده نمایید.

شلف ها می‌توانند جایگزین مناسبی برای انواع ویترین‌های کلاسیک شده و با طراحی مدرن و حرفه‌ای، سبک دکوراسیون داخلی خانه را تغییر دهند. شلف ها از نظر کاربرد نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و یکی از بهترین گزینه‌ها برای نظم بخشیدن به وسایل و لوازم خانه به شمار می‌روند. علاوه بر آن، برای استفاده از بخش‌های غیر کاربردی محیط، مانند کنج دیوارها، کنار راهروها و دیوارهای آسیب دیده نیز می‌توان از انواع شلف دیواری، شلف ایستاده و شلف کتابخانه استفاده کرد.

الزامات خرید شلف

شما نیز اگر می‌خواهید فضای دکوراسیون داخلی منزل خود را تغییر داده و از اِلِمان‌های مدرن و کاربردی در طراحی استفاده کنید، بهتر است به دنبال خرید شلف باشید! اما خرید این محصولات به این راحتی‌ها هم نیست؛ چراکه شلف ها تنوع بسیار زیادی داشته و همین موضوع، خرید آن را سخت‌تر می‌کند. به همین دلیل، در این مقاله می‌خواهیم نکات ضروری برای خرید انواع شلف را باهم مرور کنیم؛ پس ادامه مقاله را از دست ندهید.

بررسی کارشناسان ما نشان می‌دهد که برای خرید یک شلف مناسب و کاربردی باید نکات زیر را مد نظر قرار دهیم:

1- سبک طراحی شلف

اولین نکته‌ای که برای خرید شلف باید به آن توجه کنید، سبک طراحی شلف است. برخی از شلف ها دارای اشکال هندسی منظم هستند اما برخی دیگر به صورت خطوط منحنی طراحی شده‌اند. به همین دلیل، باید سبک دکوراسیون منزل خود را در نظر بگیرید و از شلف های استفاده کنید که دارای طراحی هماهنگ باشند. به صورت کلی دو نوع سبک برای طراحی شلف وجود دارد که عبارتند از:

شلف های کلاسیک

شلف های کلاسیک همان قفسه‌های چوبی هستند که به صورت مستطیل یا مربع ساخته شده و اندازه‌های مختلفی دارند. از این نوع شلف ها معمولاً برای قرار دادن کتاب و یا قاب عکس استفاده می‌شود. علاوه بر آن، شلف های پرکاربرد در محیط‌های تجاری و اداری اغلب از نوع شلف کلاسیک هستند و سازگاری مناسبی با فضای پیرامون دارند.

شلف کلاسیک

شلف های مدرن

در شلف های مدرن، خبری از اشکال هندسی منظم نیست و معمولاً در طراحی این شلف ها دایره‌ها و منحنی‌ها حرف اول را می‌زنند! البته شلف های با طراحی مینیمال نیز جزء همین دسته از شلف ها هستند که برای قرار دادن گلدان‌های تزئینی و محصولات دکوراتیو مناسب‌اند.

شلف‌ مدرن برای دیوارهای اتاق خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد و اغلب از جنس فلز و چوب طبیعی ساخته می‌شود. پس از نصب نیز، هیچ‌گونه جای پیچ و رول پلاک روی دیوار مشخص نیست و شلف به صورت معلق دیده می‌شود.

2- ابعاد شلف

دومین نکته‌ای که برای خرید شلف باید در نظر گرفته شود، ابعاد شلف است. به طور کلی، قبل از خرید بهتر است دیواری که قرار است شلف روی آن نصب شود و یا در کنار آن قرار گیرد را مشخص کنید و سپس با توجه به مساحت دیوار، ابعاد شلف مورد نظر را تعیین کنید. علاوه بر آن، وسایلی که قرار است روی شلف قرار گیرد را مشخص کنید تا بتوانید ابعاد شلف را تخمین بزنید.

تجربه نشان داده است که برای قرار دادن کتاب بهتر است از شلف ایستاده یا شلف کتابخانه استفاده کنید؛ زیرا این شلف ها استحکام بالاتری داشته و کتاب‌های بیشتری نیز روی خود جای می‌دهند. اما برای قرار دادن لوازم تزئینی و دکوری سبک بهتر است از شلف دیواری استفاده کنید. البته روش دیگر این است که ابعاد مورد نظر خود را مشخص کرده و سپس شلف را بر اساس همان ابعاد سفارش دهید. دومین نکته از 6 نکته طلایی برای خرید شلف به پایان رسید.

3- نوع کاربرد شلف

همان‌طورر که گفتیم، شلف کاربردهای فراوانی دارد و برای بخش‌های مختلف فضاهای مسکونی، اداری و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این شلف ها می‌توان بیشترین بهره را از دیوارها برد و نقاط غیر قابل دسترس را به یک اِلِمان جذاب در دکوراسیون تبدیل کرد. انواع شلف بر اساس نوع کاربرد شامل موارد زیر است:

شلف کتابخانه

اگر اهل کتاب و کتابخوانی باشید، حتماً در منزل خود یک کتابخانه بزرگ دارید! اما امروزه با استفاده از شلف های مدرن می‌توان کتابخانه‌های شیک و جذابی را طراحی کرد که علاوه بر کاربرد راحت، دارای زیبایی ظاهری نیز باشند. شلف های کتابخانه معمولاً به صورت زمینی بوده و ابعاد بزرگتری نسبت به سایر شلف ها دارند. به همین دلیل، برای قرار دادن کتاب بهترین گزینه هستند!

البته برخی از شلف های کتابخانه به گونه‌ای ساخته شده‌اند که علاوه بر کتاب، بتوان سایر لوازم دکوراتیو و حتی گلدان‌ نیز روی آن‌ها گذاشت و بخشی از خانه و محل کار را به محلی برای کتاب تبدیل کرد.

شلف دیواری

شلف های دیواری ساده‌ترین نوع شلف هستند که کارکرد آن‌ها مانند طاقچه‌های قدیمی و قفسه‌های فلزی است. این شلف ها را به راحتی می‌توان روی دیوارها نصب کرده و وسایل مورد نیاز را روی آن‌ها قرار داد. شلف های مورد استفاده در آشپزخانه و حمام از نوع شلف دیواری هستند که در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف ساخته شده‌اند.

یکی از ایده‌های جالب برای استفاده از شلف دیواری، نصب چندین شلف در کنار یکدیگر و بر اساس سلیقه هر فرد است. این کار باعث می‌شود که از تمامی بخش‌های دیوار به بهترین شکل ممکن استفاده شود. بنابراین، اگر می‌خواهید از نقاط کور خانه بهره ببرید، به فکر خرید شلف دیواری باشید! راهنمای نصب شلف دیواری را می دانید؟

شلف دیواری

شلف ایستاده

شلف های ایستاده مانند ویترین‌های قدیمی هستند اما از نظر ابعاد کوچکتر بوده و قابلیت جابه‌جایی دارند. علاوه بر آن، طراحی شلف های ایستاده بسیار منحصربفرد بوده در همان ابتدا نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کنند. از این شلف ها می‌توان برای اتاق پذیرایی و در راهروها استفاده کرد؛ همچنین قرار دادن شلف ایستاده یا شلف زمینی در کنار میز تلویزیون نیز انتخاب خوبی خواهد بود.

4- جنس بدنه شلف

توجه به جنس بدنه، یکی دیگر از نکات مهم برای خرید شلف است. شلف ها را از مواد مختلفی می‌سازند که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود هستند. به همین دلیل، قبل از خرید شلف باید نوع کاربرد خود را مشخص کنید تا هنگام خرید بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. انواع تقسیم‌بندی شلف بر اساس جنس بدنه عبارت است از:

شلف چوبی MDF

شلف های چوبی پرطرفدارترین شلف های بازار هستند که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند. از آنجا که فرایند تولید محصولات چوبی MDF بسیار راحت‌تر از چوب‌های طبیعی است، سازندگان ترجیح می‌دهند که برای طراحی و تولید شلف از همین چوب‌های MDF استفاده کنند. این چوب‌ها استحکام مناسبی داشته و برای شلف دیواری بهترین گزینه هستند.

نکته مهم اینجاست که برای خرید شلف حمام و سرویس بهداشتی بهتر است از شلف های چوبی استفاده نکنید؛ زیرا این شلف ها مقاومت کمی در برابر نفوذ آب داشته و به سرعت تخریب می‌شوند.

شلف پلاستیکی

شلف های پلاستیکی و شفاف نیز در برخی از مکان‌ها مانند فروشگاه‌های لباس مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما از نظر استحکام و دوام برای منازل مسکونی پیشنهاد نمی‌شوند. البته برخی دیگر از شلف ها به صورت ترکیبی بوده و علاوه بر چوب و فلز، در آن‌ها از شیشه و پلاستیک نیز استفاده شده است. لازم به ذکر است که تنوع رنگی در این شلف ها بسیار بالاست و تمامی رنگ‌ها را می‌توان در آن‌ها پیدا کرد!

شلف فلزی

مستحکم‌ترین و باکیفیت‌ترین شلف های بازار، شلف های فلزی هستند که برای ساخت قفسه‌های بزرگ و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. وزن زیاد این شلف ها سبب شده است که نتوان آن‌ها را در شلف های دیواری به کار برد.

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که ترکیب چوب و فلز برای ساخت شلف بسیار مورد اقبال قرار گرفته است. به همین منظور، ستون‌های شلف از جنس فلز ساخته شده و قفسه‌ها چوبی هستند. این کار موجب سبک شدن شلف و همچنین جذابیت‌های بصری شده است. تا انتهای مقاله 6 نکته طلایی برای خرید شلف همراه ما باشید.

شلف فلزی

5- نوع روکش شلف

برای خرید یک شلف مناسب و کاربردی باید به روکش شلف نیز توجه داشته باشیم. همان‌طور که گفتیم، اغلب شلف ها را از چوب MDF می‌سازند اما این چوب‌ها نیز دارای روکش‌های مختلفی هستند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • روکش چوب راش
  • روکش چوب گردو
  • روکش چوب ملچ
  • روکش ضد خش

بنابراین، با توجه به رنگ مورد نظر خود می‌توانید از شلف با روکش چوب راش یا روکش چوب گردو استفاده کنید. علاوه بر آن، روکش‌های ضد خش برای شلف هایی مناسب هستند که در آشپزخانه، حمام و یا محل کار نصب شده‌اند. این روکش‌های مقاومت بالایی به خراش و ساییدگی داشته و به این راحتی‌ها آسیب نمی‌بینند!

6- وزن شلف

اگر می‌خواهید یک خرید خوب داشته باشید بهتر است به وزن شلف نیز دقت کنید. شلف های سنگین اصلاً برای دیوارها مناسب نیست و به مرور زمان دچار شکستگی می‌شوند. اما شلف های ایستاده از نظر وزنی محدودیت نداشته و حتی برخی از آن‌ها دارای پایه‌های چرخان برای جابه‌جایی هستند.

شلف آشپزخانه

حرف آخر ….

ما در مقاله 6 نکته طلایی برای خرید شلف تلاش کردیم تا تمام نکات مهم را برای خرید شلف مرور کرده و توصیه‌های ضروری برای خریدی دلچسب را با شما به اشتراک بگذاریم؛ امیدواریم که بتوانید با استفاده از این نکات جان تازه‌ای به دکوراسیون داخلی خانه خودتان ببخشید. حالا به نظر شما کدامیک از شلف های بالا برای منازل مسکونی مناسب‌ترند؟ آیا تاکنون تجربه خرید شلف از فروشگاه‌های مختلف را داشته‌اید؟ پاسخ‌های خود را همین بخش کامنت کنید تا تجربیات شما کمک راه دارمازو باشد.

این نوشته در blog ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید