آموزش نصب شلف دیواری

اموزش نصب شلف دیواری

شلف دیواری یا قفسهبندی باز برای استفاده بهینه از تمام فضاهای منزل طراحی شده است که علاوه‌‌بر افزایش فضا برای نگهداری از وسایل، زیبایی دکوراسیون منزل را نیز به همراه دارد. البته این مورد تنها زمانی صادق خواهد بود که ما فضای مناسبی را برای نصب شلف انتخاب کرده باشیم و علاوه‌برآن به نحوه اتصال شلف به دیوار نیز دقت کافی داشته باشیم. توجه کنید که عدم نصب درست شلف به دیوار میتواند خسارات جبرانناپذیری را به همراه داشته باشد و موجب سقوط اشیای گران‌قیمت و آسیب دیدن آنها شود.

بهتر است بدانید که نصب شلف دیواری با میخ، نصب شلف دیواری مخفی، نصب شلف دیواری بدون پایه و… مراحل یکسانی ندارند، اما یادگیری اصول اولیه نصب می‌تواند برای اتصال هر نوع قفسه‌ای به دیوار کاربردی باشد. در این مقاله قصد داریم نحوه نصب شلف دیواری را باهم مرور کنیم. قیمت شلف دیواری را در سایت دارمازو مشاهده نمایید.

شلف دیواری

تنوع شلف دیواری و نحوه نصب آنها

اگر شما هم به‌دنبال تغییر دکوراسیون منزل هستید، احتمالاً میدانید که به‌طور کلی نصب شلف به کمک نگهدارندهها امکانپذیر است. نگهدارنده‌ها شامل مدل‌های بسیار متنوعی هستند؛ برای مثال نگهدارنده‌های گونیای ساده، نگهدارنده‌های مخفی، ‌بست آتاژور و نگهدارنده‌های گونیا تاشو، هرکدام برای نصب یک نوع شلف استفاده میشوند .

در ادامه انواع شلف را از نظر نحوه قرارگیری روی دیوار بررسی می‌کنیم.

شلف ثابت یا ساکن

اولین نوع شلف، همان قفسه‌های ساکنی هستند که به یک یا چند پایه ثابت متصل می‌شوند که می‌توان آنها را به‌صورت تکی یا کنارهم روی دیوار قرار داد و محکم‌شان کرد.

شلف دیواری داخلی

این شلفها نسبت به سایر مدلها معمولاً طرح سادهتری دارند؛ زیرا هدف از طراحی‌شان استفاده بهینه از فضای مرده در خانه است. شلف های دیواری داخلی در قسمتهای مختلفی قابل نصب هستند، از جمله:

  • در کنج و گوشه دیوارهای خانه (قسمتهای U و L شکل)،
  • داخل کمدها و محفظه‌های مختلف،
  • محلهای فرورفته دیوار،
  • و…

این نوع شلفهای دیواری کمک میکنند تا فضای ذخیرهسازی به‌طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. کافیست اندازههای محل نصب را داشته باشید و سپس برای خرید اقدام کنید. مجموعه دارمازو مدلهای متنوعی طراحی کرده است که نصب آنها نیز به سادهترین شکل، امکانپذیر است.

شلف‌ دیواری آویزان معلق

زیباترین و مدرن‌ترین شلف ها، شلفهای آویزان یا معلق هستند که نه‌تنها برای زیباسازی فضا، بلکه برای نظم‌دهی به خانه و چیدن وسایل نیز کاربرد دارند. تنها تفاوتشان با سایر مدلها در نحوه نصب آنهاست که به لوله و اتصالات محکم نیاز دارند. اتصال این نوع شلف به سقف، به‌گونهای است که از دید پنهان می‌ماند و ردی بر جای نمیگذارد.

نکاتی که باید قبل از نصب شلف دیواری بدانید

محل نصب شلف دیواری نکته بسیار مهمی است که قبل از هر اقدامی اول باید بررسی شود. درواقع پیش از آنکه برای اتصال شلف به دیوار اقدام کنید، باید از محل مناسب برای نصب آن مطمئن شوید. به‌طور مثال نصب شلف تلویزیون، نصب شلف قابهای دکوراتیو و… همگی در هر کجای منزل که بخواهید امکانپذیر است، اما محل نصب شلف در اتاق خواب باید از درب ورودی دور باشد. در آشپزخانه هم بهتر است شلف را روی ارتفاعات بالا نصب نکنید تا دسترسی به آن آسان‌تر باشد. به‌طور کلی محل‌های رفت‌وآمد و راهروها برای نصب قفسه‌ها و شلف‌ که وسایل سنگینی روی آن قرار دارد مناسب نیستند.

نصب شلف

نقش وسایل روی قفسه در نصب شلف دیواری

وقتی تصمیم به نصب شلف دیواری میگیرید باید بدانید که چه وسیلهای را می‌خواهید روی آن قرار دهید. این نکته از آن جهت مهم است که نصاب یا هر شخصی که برای نصب شلف اقدام میکند، بداند که چه نوع اتصالاتی را باید به‌کار بگیرد.

برای مثال اگر برای قرار دادن وسایل تزیینی و چند گلدان کوچک است که خب اتصالات خیلی قوی و محکمی نیاز ندارید و با چند میخ ساده کار حل میشود. اما اگر برای قرار دادن تلویزیون و یا حتی وسایل برقی در آشپزخانه شلف دیواری نصب می‌کنید، پس به چفتوبست بیشتری نیاز است و باید نوع اتصالات نیز محکمتر باشد. درواقع نوع وسایل روی شلف، تعیین‌کننده تعداد اتصالات روی دیوار است.

برای نصب شلف دیواری به چه ابزاری نیاز دارید؟

با توجه به آنچه تا به اینجا مرور کردیم، متوجه شدیم که نحوه نصب شلف دیواری در همه موارد یکسان نیست، اما خب ابزار و اتصالات آن تقریباً یکسان است. البته توجه داشته باشید که نحوه نصب به تجربه نصاب نیز برمیگردد؛ هرچقدر نصاب توانمندتر باشد، با ابزار سادهتر و در زمان کمتری این کار را انجام می‌دهد. با این حال بهتر است موارد زیر را از قبل آماده کنید:

  • مداد برای علامت ‌زدن نقاط اتصال،
  • متر یا خط‌کش برای اندازه‌گیری ابعاد محل نصب و شلف،
  • چکش یا مته برای استفاده از پیچ، رول پلاک و میخ،
  • نردبان برای نصب شلف در ارتفاع بلند،
  • چسب کاغذی،
  • تراز،
  • و…

شاید وسایل دیگری هم برای نصب نیاز باشد که بسته به نوع شلف متفاوت است، اما اگر از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید، انواع شلف دیواری را همراه با پایه‌های نگهدارنده‌، پیچ و رول پلاک مخصوص و یا هر نگهدارنده خاصی که نیاز دارد در اختیار شما قرار می‌دهند.

شلف قفسه

مراحل نصب شلف دیواری

تا به اینجا با انواع شلف دیواری، محل نصب و وسایل مورد نیاز برای نصب آن‌ها آشنا شدیم. حالا به‌سراغ مراحل دقیق نصب میرویم:

مراحل نصب شلف دیواری معمولی

  1. شلف دیواری باید با ارتفاع حداقل 1.6 تا 1.8 متری از سطح زمین نصب شود. اگر قرار است چند شلف به صورت تختههای جداگانه نصب شوند و روی آن گلدان قرار بگیرد، باید حداقل 30 سانتیمتر از هم فاصله داشته باشند.
  2. نکته خیلی خیلی مهم اینکه قبل از هر اقدامی با پیچ و رول پلاک یا میخ، از عدم عبور سیم برق در محل اتصال مطمئن شوید. از صاف بودن نقاط اتصال نیز با متر یا خطکش اطمینان حاصل کنید.
  3. در ادامه حتماً یکی از نگهدارنده‌های شلف را بردارید و از کسی بخواهید که آن را در ارتفاع موردنظر نگه دارد. از سوراخ نگهدارنده برای نصب شلف روی دیوار یک خط افقی رسم کنید.
  4. سپس خط را به کمک تراز بررسی کنید تا مبادا شلف به‌صورت کج یا زاویه‌دار نصب شود.
  5. حالا نقاطی را که از قبل مشخص کرده‌اید با مته سوراخ کنید و رول پلاک‌ها را با استفاده از چکش یا پیچ‌گوشتی وارد سوراخ کنید.
  6. در پایان نیز با واردکردن پیچ به درون رول پلاک، پایه‌های نگهدارنده را روی دیوار نصب و شلف را روی پایه قرار بدهید.

wall shelf

مراحل نصب شلف دیواری مخفی

خیلی از افراد دوست ندارند پایه یا نگهدارنده شلف بر روی دیوار، پیدا باشد. در چنین شرایطی می‌توان از اتصالات مخفی یا بست‌های مخصوص توکار استفاده کرد. به این صورت که دو یا چند میله نگهدارنده به دیوار وارد می‌شود. یک سر میله‌ها داخل دیوار است و سر دیگر که بیرون از دیوار است، وارد حفره‌های شلف که از قبل تعبیه شدهاند می‌شود. با این کار، دیگر نیازی به پایه و نگهدارنده شلف نیست.

مراحل نصب شلف بدون مته یا دریل

خیلی اوقات افرادی که تصمیم به نصب شلف میگیرند، ساکن منزل اجاره‌ای هستند و نمیخواهند که دیوار سوراخ شود. حتی در مواردی کاربر قصد دارد، وسایل سبک روی شلف بگذارد و یا به دنبال نصب موقت شلف است و نیازی نمی‌بیند که دیوار را سوراخ کند، در چنین شرایطی می‌توان از چسب دوطرفه قوی استفاده کرد.

نصب شلف دیواری بدون سوراخ‌ کردن دیوار با قلاب‌های چسبی به سقف هم امکانپذیر است. همه اینها برای زمانی است که بخواهید برای نگهداری یا جاسازی وسایل سبک، از شلف استفاده کنید. در غیر این صورت، اتصال قفسه‌های سنگین بدون استفاده از مته یا دریل، امکان‌پذیر نیست و اصلاً توصیه نمیشود.

سخن پایانی

خرید قفسه دیواری علاوه‌‌بر آنکه باعث زیبایی دکوراسیون داخلی منزل شما می‌شود، فضای فوق‌العاده‌ای را هم برای ذخیره‌سازی وسایل فراهم می‌کند. بعد از تصمیم به خرید، نحوه نصب شلف دیواری یکی از چالشهای بزرگ کاربران است که ما سعی کردیم در این مقاله نکات لازم را برای نصب شلف دیواری مرور کنیم.  اگر سوالی برایتان پیش آمده پایین همین مطلب کامنت بگذارید تا کارشناسان دارمازو در سریع‌ترین زمان ممکن به آن پاسخ دهیم.

این نوشته در blog ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید