روانشناسی رنگها در طراحی داخلی و دکوراسیون

چگونه رنگها بر احساسات ما تاثیر می گذارد

رنگ ها زندگی ما را  آگاهانه یا ناخودآگاه با شیوه های بسیار عمیق تحت تاثیر قرار می دهند. این موضوع از زمان قرون وسطی مورد مطالعه قرار گرفته و همواره عامل اصلی طراحی داخلی و دکوراسیون بوده است. رنگ بر افکار، رفتار و احساسات ما تاثیر می گذارد. اولین چیزی که ما هنگام تزئین یک فضا به آن فکر میکنیم این است که چه رنگهایی میخواهیم استفاده کنیم و چگونه آنها را احساس میکنیم. از این رو روانشناسی رنگها بسیار حائز اهمیت می باشد. به یاد داشته باشید که هر رنگ ارزش روانی دارد. فکر کنید که چگونه رنگهای مشخصی را احساس میکنید؛ آنها می توانند بر احساسات، آرامش و خشم تاثیر بگذارند. برای ایجاد آرامش و هماهنگی در خانه خود، رنگ های خود را با دقت انتخاب کنید برخی از رنگ ها در مقادیر زیاد ممکن است بر روی شما و عزیزان شما اثر متقابل داشته باشند.

تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگها به سه روش اصلی عمل می کنند: فعال، غیرفعال و بی طرف. شما به راحتی می توانید رنگ های هر اتاق را به سلیقه خود و با هدف اتاق، مطابقت دهید. رنگ های روشن و انعطاف پذیر، باعث می شود اتاق ها بزرگتر و روشن تر دیده شوند. رنگ های تیره پیچیده و گرم هستند؛ آنها اتاق‌های بزرگ را جذاب تر می کنند.

اجازه دهید نگاهی دقیق تر به رنگ ها داشته باشیم و آنچه را که می توانیم با فضای یک اتاق انجام دهیم یاد بگیریم.

قرمز: سطح انرژی اتاق را افزایش می دهد. هیچ رنگ دیگری مانند این رنگ نمی تواند آدرنالین را افزایش دهد. این رنگ هیجان انگیز است و احساس قدرت ایجاد می کند. قرمز نشان داده است که فشار خون را افزایش می دهد و سرعت تنفس و ضربان قلب را افزایش می دهد. از رنگ قرمز برای تحریک بدن و ذهن و افزایش تمرکز استفاده می‌شود. قرمز نور جوان است، در حالی که قرمز تیره، قدرت و دوام را نشان می دهد. قرمز می تواند سطح اشتیاق را افزایش دهد. این رنگ برای تحریک گفتگو شناخته شده است و برای افزایش اشتها نیز بسیار تاثیر گذار می باشد.
در برخی از فرهنگ‌های قدیمی، از جمله مصری‌ها و چینی‌ها، از رنگ‌ها برای درمان استفاده می‌شده است.

روانشناسی رنگ قرمز

روانشناسی رنگ قرمز در اتاق خواب

زرد: نمادی از آفتاب و ارتباط شادی. این یک انتخاب عالی برای آشپزخانه ها، اتاق های ناهار خوری و حمام ها است، جایی که آن را انرژی بخش و پر انرژی می کند. در سالن ها، ورودی ها و فضاهای کوچک، زرد می تواند فضا را گسترده کند.از رنگ زرد برای تحریک اعصاب استفاده می‌شود.

اگر چه رنگ زرد یک رنگ شاد است اما برای طرح های اصلی رنگ مناسب نیست. مطالعات نشان می دهد که افرادی که در محیط زرد هستند بیشتر در معرض آسیب زدن می باشند. به نظر می رسد بچه ها بیشتر در اتاق های زرد گریه می کنند. در مقادیر زیاد، این رنگ تمایل دارد احساس ناامیدی و خشم ایجاد کند. 

از منظر روانشناسی رنگها توصیه می‌شود از رنگ زرد برای وسائل تزئینی و دکوری در فضای اتاق‌ها استفاده شود. و اگر برای مبلمان این رنگ را انتخاب کرده‌اید حتما با رنگ‌های دیگر تلفیق کنید.

رنگ زرد در روانشناسی رنگها

روانشناسی رنگ زرد

آبی: گفته می شود که آبی فشار خون و تنفس را آهسته و ضربان قلب را کاهش می دهد. به همین دلیل است که آن را آرامش بخش و آرام در نظر گرفته‌اند، و اغلب توصیه می شود برای اتاق خواب و حمام استفاده شود. آبی نشان دهنده آرامش و نشانه ذکاوت است و باعث ایجاد محیطی بی سرو صدا می شود. در طراحی داخلی، می توانید از آبی برای ایجاد فضای کاری و مدیتیشن استفاده کنید.رنگ آبی با وجود اینکه از محبوبترین رنگ‌هاست امّا یکی از رنگ‌هایی است که کمترین اشتها را بر می‌انگیزد.  از رنگ آبی برای کاهش درد و تسکین بیمار نیز استفاده می‌شود.

روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

رنگ آبی در روانشناسی رنگها

سبز: تأثیر آرامش بخش و آرامش بخش دارد و برای کاهش استرس شناخته شده است. این باعث می شود ما به طبیعت نزدیک باشیم. رنگ سبز، نشانگر آرامش، خوشبختی، سلامتی و حسادت است. شما می توانید آن را در هر اتاق از خانه استفاده کنید. همچنین اعتقاد بر این است که به باروری کمک می کند، و آن را انتخاب خوبی برای اتاق خواب می‌دانند.در آشپزخانه رنگ سبز همه چیز را خنک می کند. رنگ سبز باعث کاهش استرس می‌شود. کسانی که در فضای کاری با طراحی سبز رنگ کار می‌کنند، کمتر دچار دردهای دستگاه گوارش می‌شوند.

روانشناسی رنگ سبز در طراحی داخلی

رنگ سبز در روانشناسی رنگها

بنفش: رنگی غنی، چشمگیر و پیچیده است. بنفش هم یک رنگ سرد و هم یک رنگ گرم محسوب می‌شود و ترکیبی از خواص رنگ‌های سرد و گرم را داراست. در روانشناسی رنگها و با توجه به تاثیر رنگها در دکوراسیون داخلی رنگ بنفش نشان دهنده اعتماد و اعتماد به نفس بالا است. این رنگ باعث لوکس شدن فضا می‌شود و با خلاقیت همراه است؛ رنگ بنفش به طرح عمق می دهد. از اثرات روحی رنگ بنفش برای ایجاد یک محیط لوکس و گران قیمت برای خانه خود استفاده کنید. نسخه های سبک تر از بنفش مانند اسطوخودوس، همان کیفیت آرام را در اتاق خواب می سازند که رنگ آبی می‌سازد، اما بدون خطر احساس خنکی.

رنگ بنفش در روانشناسی رنگها

روانشناسی رنگ بنفش در دکوراسیون منزل

نارنجی: رنگی پر انرژی و موجب هیجان و اشتیاق می‌شود. مانند قرمز، موجب تحریک و افزایش انرژی می‌شود. از رنگ نارنجی برای بالا بردن سطح انرژی استفاده می‌شود. از نگاه روانشناسی رنگها در طراحی داخلی رنگ نارنجی، احساس هیجان، گرما و شور و شوق را به ذهن می‌آورد.  البته که استفاده گسترده از رنگ نارنجی  ایده خوبی برای یک اتاق نشیمن و یا اتاق خواب نیست، نمی‌توان از این رنگ به عنوان یک رنگ پایه استفاده کرد و باید با رنگ‌های دیگر تلفیق شود.  این رنگ مناسب برای یک اتاق ورزشی است.

روانشناسی رنگ نارنجی
رنگ نارنجی در روانشناسی رنگها

صورتی: رنگ صورتی، در واقع همان رنگ قرمز کم رنگ است و معمولاً نشانگر عشق است. شیرین، معصوم و رمانتیک. صورتی یک رنگ معمول برای اتاق‌خواب‌ها و حمام است. شما می توانید از رنگ صورتی برای ایجاد فضای تازه و زیبا در خانه استفاده کنید.  این رنگ از ثبات زیادی برخوردار است و هر جا که باشد زندگی و نشاط را در آن مکان القا می‌کند. به طور کلی، در طراحی داخلی، اثرات روانشناختی رنگ صورتی تسکین دهنده و راحت است.

روانشناسی رنگ صورتی
رنگ صورتی در روانشناسی رنگها

قهوه ای: رنگ قهوه‌ای در روانشناسی رنگها در دکوراسیون داخلی، رنگی طبیعی است که برانگیزاننده حس قدرت و اطمینان‌پذیری است. با رنگ قهوه ای، شما می توانید یک احساس طبیعی و راحتی را به خانه خود بدهید. قهوه‌ای معمولا از رنگ ها و سایه های زیر تشکیل شده است: سیاه و سفید، زرد، خاکستری، سبز، قرمز یا نارنجی و حتی بنفش. از آنجایی که از مخلوطی از چندین رنگ ساخته شده است، قهوه ای دیگر در نمودار رنگ یافت نمی شود و اغلب یک رنگ خنثی محسوب می شود.

این رنگ اغلب در طبیعت یافت می شود. تقریبا هر گیاهی که پیدا کنیم، دارای رنگ قهوه ای است. بنابراین قهوه ای می تواند به ما حس امنیت و ثبات بدهد. قهوه‌ای می تواند عمق و گرما را به محیط شما اضافه کند. طرح های رنگی خنثی شما می توانید کمی قهوه ای اضافه کنید تا آنها را بیشتر با استقبال روبرو کنید. . پارچه مبلمان و یک کف پارکت زیبا با رنگ های طبیعی می تواند احساس خوبی در نظر بیننده ایجاد کند.

رنگ فهوه ای روانشناسی رنگها
روانشناسی رنگ قهوه ای

سفید: نماد معصومیت و پاکی، سرما، پاکیزگی و آرامش است.سفید برای ایجاد فضایی، آرام و خالص استفاده می شود.این رنگ می تواند یک طراوت تازه را به ارمغان بیاورد. اگر نمیخواهید اتاق بسیار رنگارنگ داشته باشید، شما می توانید سفید را در ترکیب با سایر رنگ های خنثی استفاده کنید. ترکیب سیاه، قهوه ای یا خاکستری با سفید بسیار خوب است. برای استفاده از اثرات روانشناختی رنگ سفید، شما نباید زیاد از آن استفاده کنید.

رنگ سفید در روانشناسی رنگها
روانشنسی رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

خاکستری: رنگ خاکستری رنگی کاملا خنثی و فاقد گرمی است. رنگ خاکستری از نگاه روانشناسی رنگها به دلیل ماهیت خنثی خود توانایی ترکیب شدن با بیشتر رنگ ها را دارد و می تواند در فضای دکوراسیون داخلی بسیار موثر باشد. این رنگ اگر به تنهایی استفاده شود بسیار خسته کننده است. یک سایه زیبا از خاکستری، در ترکیب با رنگ سفید بسیار روشن، می تواند یک ظاهر تمیز و با طراوت ایجاد کند.

روانشناسی رنگ خاکستری
رنگ خاکستری در روانشناسی رنگها

مشکی: یک رنگ کاملاً قدرتمند است و با خود سلطه‌طلبی و قدرتمندی را به ذهن القا می‌کند. اگر بخواهید چیزی را بی‌توجه نشان دهید، از مشکی مات استفاده کنید. سیاه تمام نورها در طیف رنگ‌ها را جذب می‌کند.

این رنگ را می توان توسعه داد و البته هر وسیله دیگری، مانند اثر هنری، مبلمان و یا چارچوب، كه در كنار این رنگ قرار بگیرد به خوبی به چشم می آید و توجه ها را به خود جلب می كند به دلیل خنثی بودن با هر رنگ دیگری می تواند استفاده شود. از این رنگ معمولا در چراغ ها و دستگیره های در، به عنوان یک رنگ خنثی که اشیاء و طرح های اطراف خود را به خوبی جلوه می دهد، استفاده می شود.

از نظر تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی میتوانید از اثرات روحی رنگ سیاه استفاده کنید تا یک جنبه ظریف و جسورانه برای خانه تان ایجاد کنید. اگر از یک روش هوشمند استفاده کنید، سیاه و سفید به طراحی داخلی زیبا و پیچیده کمک می کند.

روانشناسی رنگ مشکی

رنگ مشکی در روانشناسی رنگها

دیدگاهتان را بنویسید